22 May 2012
Drick alkohol för hälsans skull
Tidigare och kommande studier slår fast samma sak, enligt Svenska Dagbladet. Skyddet är beroende av dosen, men här finns det svagheter i studierna då dessa doser inte är fastställda. Tillsvidare fortsätter därför rekommendationen med två glas vin om dagen för män och ett för kvinnor.

Tidiager har det bevisats att måttlig alkoholkonsumtion skyddar mot hjärtsjukdomar, diabets typ 2, minne och inlärning. U-kurvan gäller. För lite eller för mycket ger ingen positiv hälsoeffekt.

Värk i leder, muskler och skelett beror på kronisk inflammation som medför att brisk och ben bryts ned. Nära 70 000 svenskar lider av dessa sjukdomar och nära 2 000 nya fall konstateras varje år. Alkohol tycks dämpa denna inflammationsprocess och det kan vara en viktig orsak till de goda hälsoeffekterna vid reumatism, säger Lars Klareskog, professor i reumatologi vid Karolinska Institutet till SvD.

Kakao har motsvarande antiinflammatoriska egenskaper, enligt ett flertal publicerade studier, och förefaller vara en mer riskfri och lika god behandling som alkohol, påpekar Wellnessguide i sammanhanget.