Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!



Det är charmigt med udda koppar - så man inte tröttnar på sina dagliga koppar kaffe!
Tre koppar kaffe...
Forskarna studerade äldre patienter regelbundet under en fyraårsperiod. De som drack mest kaffe, och därmed hade högst nivåer av koffein i blodet, utvecklade inte demenssjukdomen Alzheimer i samma grad som de som drack mindre.

– Kaffedrickarna som förblev friska hade dubbelt så mycket koffein i blodet jämfört med de som insjuknade i tidiga stadier av demens, säger forskarna enligt Daily mail.

Det är första gången som forskare har kunnat bevisa att kaffe förhindrar - eller i alla fall fördröjer Alzheimer.

Resultatet av studien, som publiceras i Journal of Alzheimer´s Disease, stödjer tidigare forskning, redovisad på Wellnessguide, som visar att två-tre koppar kaffe om dagen kan minska risken för den svåra sjukdomen.

Forskare tror att koffeinet utlöser en kedjereaktion i hjärnan som förhindrar Alzheimers skador.

– Denna studie är det första direkta beviset för att kaffeintag är ger minskad risk eller senare start av demenssjukdomen, säger forskarna.
http://www.iol.co.za/lifestyle/coffee-can-cut-alzheimer-s-risk-1.1266553























Spa