Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


Stretching innan sänggående
Den här japanska studien ger kanske inte fullvärdiga vetenskapliga bevis, men kvinnor i klimakteriet som till vardags inte motionerar kan få något att prova för att minska på besvärande symptom som humörsvängningar, sömnproblem, depression och fysisk värk. Vallningarna finns däremot inte med på listan över symptom som påverkades.

Två grupper med vardera 20 japanska kvinnor mellan 40 och 61 år deltog i försöken. En tredjedel led av depression och de flesta var inte fysiskt aktiva till vardags. Kvinnorna i den ena gruppen skulle genomföra ett 10 minuter långt stretchingprogram innan de gick och la sig, den andra skulle vara stillasittande.

Försöket pågick under tre veckor och kvinnorna svarade löpande på ett antal frågor rörande vallningar, psykologiska besvär som humörsvängningar och sömnproblem, samt fysisk värk.

I genomsnitt stretchade kvinnorna fem gånger i veckan och i början av studien skilde sig inte grupperna åt vad gäller lindring av sina symptom. Men sedan började gruppernas resultat gå i olika riktningar. I genomsnitt förbättrade stretchinggruppen sina resultat, alltså deras symptom lindrades. Frekvensen av vallningar var däremot densamma i båda grupperna – ingen skillnad alltså.

Chefen för en amerikansk organisation för kvinnors klimakterium, JoAnn Pinkerton uttalade sig lite skeptiskt om studien i en intervju av Reuters. Hon menade att det är omöjligt att veta om de positiva resultaten beror på stretchingen som sådan, att röra sig mer än vanligt eller att inte göra det man brukar göra 10 minuter innan man går till sängs. Det senare kan ju vara saker som äta, röka eller dricka.

Hon menade vidare att resultaten hade varit mer intressanta om jämförelsegruppen hade fått i uppgift att göra något annat specifikt i 10 minuter innan sänggående för att just utesluta om det var stretchingen som hade effekt.

Det här med vallningar verkar dessutom inte vara helt enkelt. I de flesta studier brukar nämligen placebogrupperna – alltså de som inte vet om det gör något verksamt eller inte – minska sina vallningar.

Som bekant har ”medicinen” motion god effekt på både fysisk och mental hälsa och kvinnor som går igenom klimakteriet är inget undantag.

Klimakteriet inträffar mellan 40 och 60 år och innebär likt puberteten en stor förändring i en kvinnas kropp. Rent definitionsmässigt är vetenskapen inte överens eftersom det beror på vilket utgångspunkt man använder: hormonerna, symptom, äggreserven eller äggstockarnas storlek. Vad man kan säga säkert är i alla fall att alla dessa faktorer är inblandande så det är kanske inte så konstigt att symptomen omfattar både den fysiska som den mentala statusen. Risken för depression ökar exempelvis med 2-14 gånger!

Kvinnor inom olika kulturer upplever dessutom klimakteriet på olika sätt. Mayakvinnor i Yucutan har inga värmevallningar, medan 75-80% av svenska kvinnor upplever det. Japanska kvinnor har generellt mycket milda klimakteriebesvär och det finns spekulationer om att det kan tillskrivas kosten.

Prova på 10 minuters stretching före sänggående under 3 veckor och se om besvären lindras!























Spa