Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


Strategisk träning för bättre minne
Ett nytt recept för att effektivt skärpa minnet med hjälp av träning har presenterat sig i en ny studie. Ge dig ut för att träna fyra timmar efter att du lärt dig något viktigt.

Studien om träning som publicerades i Current Biology nyligen påminde mig lite om matlagning. Samma ingredienser i en gryta kan smaka helt olika beroende på hur kunnig kocken är. Det handlar mycket om tajming när man tillsätter kryddor: tidigt eller sent, hög eller låg temperatur, tillsammans med den eller den råvaran.

Sjuttiotvå personer deltog i en 40-minuter lång övning där man skulle lägga platsen för ett antal bilder på minnet. Slumpmässigt skulle sedan deltagarna antingen inte träna alls, genomföra ett 35 minuters träningspass direkt efter minnessessionen eller ett lika långt träningspass fyra timmar senare. Två dagar senare ombads de återkomma för att redovisa hur väl de mindes vad de hade lärt sig och för att få sina hjärnor röntgade.

Helt otroligt visade resultaten att gruppen som tränade fyra timmar senare bäst mindes vad de hade lärt sig och hade både en starkare och klarare aktivering i de delar av hjärnan som handlar om upphämtning av minnen.

Från djurförsök vet man att vissa signalsubstanser i hjärnan efter en komplicerad process leder till att en viss typ av proteiner bildas. Proteinerna hjälper till att stabilisera och stärka nya minnesspår som annars riskerar att förloras.

Det visade sig inte varför det var effektivare att vänta en stund med träningen. Träningen utgör nämligen startskottet för den här serien reaktioner eftersom den orsakar att dopamin och noradrenalin frisätts, alltså signalsubstanserna som leder till proteinerna som i sin tur stärker minnet.

Det är känt från flera studier att regelbunden motion har en god inverkan på hjärnhälsan. Där ingår minnet som en viktig del. Eftersom studien anses relativt liten kanske just fyra timmar ska tas med en nypa salt, men helt klart är det intressant att det noterades en skillnad mellan de personer som ombads träna omedelbart efter minnessessionen och de som skulle vänta fyra timmar innan de genomförde sitt pass.

Pausernas betydelse inom all typ av inlärning har en släng av magi över sig. Polletter kan trilla ner utan att tvingas fram. Det bara händer utan att man riktigt förstår varför. Rent kemiskt kan det säkert också förklaras – om inte nu så kanske någon gång i framtiden. Kanske är det inte underligare än att vissa kryddor smakar annorlunda när de hettats upp.























Spa