|
||||||||||||||||||||||||||||
|
Godis för ditt hjärta - ät med måtta!
Chokladens effekt bevisad i stor studie
De sju studierna vaskades fram som de mest vetenskapliga bland 4 576 olika mätningar av chokladens effekt för framför allt hjärt- och kärlhälsa. Denna folksjukdom dödar 17 miljoner människor årligen och siffran riskerar att öka till 23 miljoner före 2020 enligt WHO.
80 procent av dödsfallen anses kunna hindras med rätt kost och motion. Och det finns en frukt i särklass här - kakaobönan. Fem av de sju studierna visade en mycket starkt samband mellan chokladkonsumtion och hjärthälsa. Mycket choklad minskade risken för hjärt-kärlsjukdomar* med 37 procent och stroke med 29 procent - jämfört med dem som åt lite eller ingen choklad alls. Hundratals studier har tidigare svarat på frågan varför kakao är så nyttigt. Sammanfattningen är: antioxidanter och anti-inflammatoriskt. Sök på Wellnessguide så kommer du hitta många artiklar kring detta! Du kommer bland annat att kunna läsa om att kallpressad, "Raw Food Choklad" är svaret på dilemmat som stavas socker. Kallpressad, naturlig choklad kan man äta regelbundet i små mängder, utan att frestas att frossa och därmed få i sig onödigt mycket socker. En liten bit kallpressad choklad motsvarar mängden antioxidanter i ett halvt kg broccoli! One World. One Home. One Heart. Så heter WHO:s "World Heart Day" - i år den 29 september. Det går alltså högst sannolikt att undvika problem med cirkulationen (som även innefattar Altzheimer, demens, stroke mm) på ett högst smakligt sätt! info@wellnessguide.se
www.bmj.com
|
|
||||||||||||||||||||||||||