Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!
JUNI
Tisdag 5/6 kl 18.30-20.30

7/6

AUGUSTI
Seminarieledarutbildning

SEPTEMBER
Lördag den 22/9 kl 09.30-16




Återställ fettsyrabalansen innan det är för sent!
Rädda hjärtat med fisk
I början av 1980-talet blev Tom Saldeen fascinerad av de danska läkarna Bang och Dyerbergs iakttagelser från Grönland att eskimåerna mycket sällan drabbas av hjärtattacker. Detta var överraskande eftersom eskimåerna lever på en mycket fettrik kost. Förklaringen till mysteriet visade sig vara att eskimåernas diet är rik på ett särskilt sorts nyttigt fett från fiskar och andra djur som lever i havet. Detta fett innehåller en speciell sorts fettsyror, omega-3 fettsyror, som visade sig ha en unik förmåga att före- bygga hjärt-kärlsjukdom.

I boken "Allt om Omega 3 - Vitaminet från Havet" berättar Saldeen om en möjlig bakgrund till flera hälsoproblem: Vi har drastiskt minskat vårt intag av fet fisk. Stora delar av befolkningen har därför brist på omega-3. Det intressanta är att Saldeen går igenom aktuella forskningsresultat likväl som etablerad kunskap.

För lite omega-3 är en större riskfaktor för hjärtsjukdom än högt kolesterolvärde. Saldeen tror att fiskolja kan vara mer effektivt än kolesterolsänkande mediciner för att förebygga hjärtdöd.

I boken får vi att ett ökat omega-3-intag som en bonus dessutom:
• Förbättrar inlärning och minne.
• Skyddar lederna.
• Ökar fettförbränningen.
• Bibehåller spänsten i huden.

Bara i Sverige dör 20 000 svenskar varje år i plötslig hjärtdöd. Många kände inte ens till att de hade problem med hjärtat. Professor Tom Saldeen vid Uppsala universitet, som har skrivit boken "Allt om Omega 3 - Vitaminet från Havet", är en av de som forskat längst kring hjärt- kärlsjukdomar. Han är naturligt en stor förespråkare för en kost rik på omega-3-fettsyror.

Många forskare hävdar att balansen mellan Omega 3 och 6 ska vara 1:3 hos människan. Men vi som inte äter fet fisk eller kosttillskott med Omega 3 ligger i bästa fall på 1:6, i de flesta fall på 1:10 eller värre obalans.

Det finns idag enkla tester av fettsyra-balansen. T ex Oil4life som dessutom erbjuder en fiskolja uppblandad med olivolja för att undvika oxidation.























Spa