|
|||||||||||||||||||
|
Okritiskt om LCHF i DN, SvD, Expressen och Aftonbladet
Flera studier, i vilka deltagarna med slumpens hjälp fördelats på att äta olika dieter, har visat att en kolhydratfattig kost kan hjälpa överviktiga personer att sänka kroppsvikten, men de långsiktiga effekterna av en sådan kosthållning har inte studerats på samma kontrollerade sätt. Flera studier, vilka i likhet med den "nya" studien långsiktigt följt personer som själva valt sina matvanor, har dock påvisat samband mellan lite kolhydrater och mycket proteiner i maten och ökad risk för hjärt-kärlsjukdom och förtida död. En större amerikansk epidemiologisk studie har dock pekat på att en kolhydratfattig och proteinrik kost inte innebär några sådana risker om proteinerna kommer från grönsaker och frukt och inte från kött, skriver Uppsala Nya Tidning.
Att under lång tid skära ner på andelen kolhydrater i maten och äta en mer proteinrik föda kan öka risken för att insjukna i hjärtinfarkt och stroke. Men LCHF handlar inte om att äta rött kött. Det handlar om att minska på kolhydraterna och öka på fettintaget. Den nygamla studien, med i stor sett samma författare som slog på trumman år 2007, baserad på drygt 43 000 kvinnor i Uppsala sjukvårdsregion, har nyligen publicerats i medicintidskriften British Medical Journal. – Tillsammans med några andra europeiska studier pekar resultaten av vår studie på statistiskt signifikanta skadliga effekter av dieter med litet kolhydrater och mycket proteiner, skriver forskarna vid bland annat Karolinska institutet och Harvarduniversitetet i USA. Det hela är baserat på en enda enkät som skickades till kvinnor i Uppsalaområdet 1991. Hälften av dem svarade på frågor om vad de åt. Därefter har man följt upp dem genom offentliga sjukdomsregister. Hur mycket kolhydrater åt då dessa kvinnor med ökad risk för hjärtsjukdom? Det framgår inte exakt i studien, men att döma av sista tabellen bör det ha varit runt 40% kolhydrater. Ungefär vad man kan få i sig av en hamburgermåltid på McDonalds. Så mycket kolhydrater, av oklar sort, leder säkert till ökad risk för hjärt-kärlsjukdom. Wellnessguide står kvar vid några enkla råd. 1. Rör dig mer, vardagens rörelser lägger grunden för din hälsa och ämnesomsättning. 2. Ät mindre eller lika mycket energi som du gör av med, om du vill hålla vikten. 3. Ät LÅNGSAMMA kolhydrater, de finns i grönsaker, bönor osv. 4. Ät mycket naturligt fett både från växt- och djurriket. Det mättar. 5. Ät fisk många gånger i veckan. Fint fett och protein! 6. Ät kött då och då om du inte är vegetarian. Vitt kött och vilt lär vara bäst. Rött kött är ekologiskt olämpligt att äta ofta, och har visat sig farligt för kroppen i för stora mängder. 7. Kolla gärna artiklarna i Wellnesspatrullen om Ayurvedisk mat. Olika mat passar oss olika! |
|
|||||||||||||||||