Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!
OKTOBER
NOVEMBER
Tisdag den 11/11 kl 18:30-20
Bra hälsa, gott och enkelt, är inte för bra för att vara sant. Nu har jag ätit "rätt choklad" i fem år och min hälsa är lika bra som för en frisk 35-åring! Men vad grundar sig detta på?

EFSA är myndighet för livsmedelssäkerhet inom EU. De erbjuder Europeiska kommissionen oberoende, vetenskaplig rådgivning. I år har de släppt följande hälsopåstående:

200 mg kakao-flavanoler dagligen påverkar elasticiteten hos blodkärlen mot ett normalt blodflöde i kroppen. European Food Safety Authority har vetenskapligt konstaterat att blodkärlens glatta muskulatur slappnar av så att kärlen vidgar sig, vid regelbunden konsumtion av flavanol från kakao. Blodtrycket sjunker när flödet fungerar som det ska i artärer och vener.

En naturlig kakaoböna är rik på denna antioxidant. Men vid tillverkningen av vanlig mörk choklad, så försvinner det mesta av det nyttiga. För att få i sig 200 mg kakao-flavanol krävs då mycket choklad dagligen - och det innebär tyvärr även mycket socker och många kalorier.

Mot denna bakgrund är det väldigt roligt att få presentera en riktig hälsochoklad. Den enda, mig veterligen, som garanterar hela två procent flavanol. Det betyder, i klartext, att det räcker med att äta tio gram om dagen av denna hälsochoklad, för att få i sig 200 mg flavanol!

Välkommen att prova en riktigt god choklad tisdagen den 11 november, kl 18:30 – 20, nära Humlegården i Stockholm. Begränsat med platser, så anmäl dig senast den 3/11 till per@wellnessguide.se så får du adress och portkod!

Varmt välkommen
Per Hörberg, din Wellness Guide som ätit hälsochoklad i fem år och har blodkärl och testvärden som en frisk 35-åring!

DECEMBER
10-11/12 kl 17:00-20:30



Nyttigt bröd á la raw food kan du göra själv
Receptböcker med raw food recept är ofta mer eller mindre komplicerade. Det blir ofta fantastiska smakupplevelser av dessa rätter, och böcker skrivna av de som bor i Kalifornien har ofta ingredienser som både är svåra att få tag på och väldigt dyra för oss här. Det kan lätt avskräcka en nybörjare. Men raw food behöver varken vara komplicerat eller dyrt och många gånger kan man byta ut dyra ingredienser mot billigare eller utelämna dem helt och hållet.

Du kommer faktiskt långt på att ha en bra och vass kniv, men ska du investera i något så rekommenderar jag att du skaffar en matberedare, stavmixer och som nummer tre en bordsmixer.

I min kurs ”5 veckor raw" har jag valt att enbart använda ingredienser som du kan få tag på även om du inte bor nära en välsorterad asiatisk mataffär. En del ovanliga ingredienser kan beställas hem via internet, men annars kan du hitta de mesta i din vanliga affär.

Ett alternativ till det är att söka upp lokala odlare som också kanske odlar ekologiskt för att din mat ska vara så fri från gifter som möjligt. Gifter i maten är varken bra för raw food-ätare eller andra.

En torkugn gör att du kan baka bröd, göra kex och kakor och till och med pizza. Du kan också använda din egen ugn på låg värme som torkugn. Det som är viktigt är att du öppnar ugnsluckan så fukten kan komma ut. Lägg gärna en termometer i ugnen så du ser att det inte blir för varmt. Det kan vara svårt att få en exakt temperatur i ugn.

Recept på raw food bröd

Här får du ett enkelt recept på bröd som också passar som mellanmål. Passar när du vill ha något mumsigt att sätta tänderna i.

Ingredienser:
* 3 dl groddat vete (byt gärna ut det mot bovete, speciellt om du inte tål gluten)
* 1 dl russin
* 2 msk kanel

1) Blanda alla ingredienser tillsammans noga i en matberedare. Det kanske räcker med en stavmixer om du inte har så mycket smet. Mixa ordentligt.

2) Lägg bakplåtspapper på en plåt och bred ut smeten över plåten, ställ in den i ugnen som du sätter på 40 grader. Torka tills du brödet släpper från plåten. Ta då en ny plåt och nu behöver du inte ha bakplåtspapper. Lägg den ovanpå brödet, ta tag i båda plåtarna och vänd på allt. Dra bort pappret från brödet och torka ungefär lika länge på andra sidan.

Räkna med att det tar 4-6 timmar på båda sidor innan det är klart. Det är svårt att ge en exakt tid. Ju tjockare lager du har av smeten desto längre tid tar det, det beror också på värmen i din ugn.

Du kan också välja om du vill torka det så det blir hårt som knäckebröd eller om du vill ha kvar mjukheten i det.
Ju mer du torkar desto längre håller det.

3. Servera som det är eller toppa med honung eller banan.
Spa