Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!
JUNI
Tisdag 5/6 kl 18.30-20.30

7/6

AUGUSTI
Seminarieledarutbildning

SEPTEMBER
Lördag den 22/9 kl 09.30-16




Nya Choklad-rön upprör
Chokladens påvisade hälsofördelar i de senaste studierna har nu skapat krig mellan olika fronter inom den medicinska världen. Ord står nu mot ord och det är förvånande att de drar fettet i alla typer av choklad över en kam.

Studien som skapat en delning mellan experterna är en sammanställning av sju olika studier med ca 100 000 inblandade personer som åt all sorts choklad, allt från mörk choklad till chokladdryck och chokladdesserter. De kom fram till att de som åt mest choklad löpte 37 procent lägre risk för hjärt-kärlsjukdomar och 29 procent lägre risk för stroke. Fördelarna med choklad troddes vara kopplade till flavanoler som är en sorts antioxidanter som anses ha skyddande effekt mot hjärt- och kärlsjukdomar, men lämnade öppet för att fler studier krävdes för att utesluta att inte andra faktorer påverkade och reserverade sig för att choklad på grund av sitt höga kaloriinnehåll också kan leda till viktökning och ökat blodtryck.

Enligt den australiensiska tidningen The Australian protesterar nu Hjärtsamfundet och menar att deras egen forskning tyder på att chokladen med sin stora mängd mättat fett och höga kalorimängd snarare kan öka risken för hjärtsjukdom.

Så vad är då rådet till alla chokladälskare och andra som hellre nyper till sig en annan typ av godsak till efterrätt?

Kakaoprodukter har visats gynna vår hälsa, men man vet ännu inte om det är flavonolerna i sig eller kakaon som sammansatt enhet som är anledningen. Det leder automatiskt vidare till frågan om sockret och fettet, och kanske är det vad frågan egentligen skulle handla om i det här fallet och inte om kakaons hälsopåverkan eller ej. Sockrets nackdelar börjar bli allt mer uppenbara i vår tid som den stora boven till det mesta. Fettet däremot verkar fortfarande dela hela etablissemanget i två delar. Omättat fett och fleromättat fett är de flesta överens om är bra för hjärt-kärlhälsan. Den springande frågan verkar vara det mättade fettet.

Mättat fett ingår i choklad, men traditionellt även det fett som är en restprodukt i den industriella härdningsprocessen av vegetabiliska fetter – transfetter. I den svenska läkartidningen har en rapport publicerats som sammanställt hälsoriskerna för olika typer av fett i samtliga genomförda studier och inte kunnat koppla någon ökad risk för hjärt-kärlsjukdom till det mättade fettet. Det fett som direkt utgjorde en ökad risk var däremot transfetterna som restprodukt i härdningsprocessen. De naturliga transfetterna i mjölkprodukter lär tvärtom vara bra för hälsan.

Chokladfabrikanter har på senare år gjort vägval i just den frågan eftersom choklad traditionellt innehåller transfetter, men nu skiljer det sig åt mellan olika tillverkare. Det är därför förvånande att det perspektivet inte tas upp alls i detta minst sagt, för oss konsumenter förvirrande ordkrig.

Chokladälskarna får helt enkelt avvakta tills experterna stridat klart och under tiden peta i sig en och annan chokladbit men kanske söka sig till dem med lite mindre socker och naturligt fett i.























Spa