|
||||||||||||||||||||||||||||
|
Foto: http://www.sxc.hu/...
Nötter gör dig på bättre humör
Nötter i alla dess former är kända för att vara bra för hälsan, nu säger spanska forskare att de till och med kan påverka människors känslor och det genom att få dem att må bättre.
Studien skedde på universitetet i Barcelona där 22 människor fick äta en 30 grams nötblandning bestående av mandlar, valnötter och paranötter varje dag under 12 dagar. En annan lika stor grupp fick uppmaningen att undvika nötter. Gemensamt för samtliga personer i studien var att de hade så kallat metabolt syndrom vilket innebär att de har bukfettma och ytterligare minst två av följande punkter: förhöjd mängd triglycerider (fett) i blodet, låg andel HDL-kolesterol i blodet, högt blodtryck, nedsatt glukostolerans eller diabetes typ 2. Med andra ord befann de sig i riskgruppen för typ 2 diabetes, hjärtinfarkt och stroke. Resultaten visade att personerna som åt nötter blev på bättre humör och att de hade högre serotoninnivåer i blodet där serotonin är en känd må-bra-signalsubstans som hjälper till i regleringen av humör, aptit och sömn. De inblandade forskarna ser att det behövs mer omfattande studier för att verkligen få humörhöjningen bekräftad, men samtidigt fann de saken mycket intressant att det vi äter kan påverka även vårt humör. Mandlar har bevisad hälsoeffekt. De verkar sänkande på höga kolesterolvärden och de är proppade med fibrer och näringsämnen som gör att en person känner sig mätt. En lagom portion och det som anses vara ungefär 30 gram är den mängd som ryms i de flesta människors handflata. |
|
||||||||||||||||||||||||||