Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


När man slutar träna
Det mesta som skrivs handlar om vilka hälsofördelar träning för med sig, men få pratar om vad som händer i kroppen när man slutar träna eller minskar omfattningen. Det händer den mest vältränade också.

I en artikel på Health.com (This Is What Happens to Your Body When You Stop Exercising) räknas upp vad som händer i kroppen, vecka för vecka när man slutar med sin träning. Det här med att sluta, eller ska vi kalla det ”göra uppehåll” har nog hänt de flesta av oss. Ibland kan något annat dyka upp som bryter vanan att dra på sig joggingskorna eller gå till gymmet eller också kan man helt enkelt uppleva att motivationen är nere på noll. Det är ju inget konstigt med det!

Den här handlar om hur snabbt en surt förvärvad träningsstatus går förlorad – och förmodligen kommer många att tänka både en och två gånger innan man kastar in handduken. Det kan rent av bli en motivation till att fortsätta.

Träningseffekten och allt det positiva kroppen får av träning är färskvara. Så enkelt är det. Det som kostat i smärta och svett att bygga upp, trappsteg som har besegrats, avklarade distanser – börjar försvinna efter så kort tid som två veckor. Det menar den expert, Farah Hameed som intervjuas i artikeln. Hameed är läkare inom idrottsmedicin. Här är en sammanfattning av hans checklista över vad som händer i kronologisk ordning.

Inom 10 dagar förändras din hjärna. Man vet sedan tidigare studier att träning inte bara är bra för musklerna utan även för hjärnan. Även om vi på Wellnessguide tidigare skrivit om effekter av träning som man bedrev i medelåldern även visade positiva effekter 20 år senare, så har man i en relativt ny studie kunnat visa på att även en kort paus i träningen kan få förändringar i hjärnan att ske.

Gruppen som studerades var inbitna långdistanslöpare som tog en paus på 10 dagar. Den del av hjärnan som har med korttidsminnet samt bildandet av nya minnen att göra fick mindre blodgenomströmning. Löparna märkte inte av någon skillnad, utan skillnaderna mättes med MRI. Studien redovisades i the journal Frontiers in Aging Neuroscience. Vad det här skulle innebära på längre sikt vet man inte och det kan ju finnas en hel del olika förklaringar till kroppens reaktion.

Det är verkligen sorgligt att svett och smärta kan rinna en så snabbt ur händerna, men redan inom två veckor minskar uthålligheten. Anledningen är att den maximala mängden syre som kroppen kan använda redan gått ner. Det kan handlar om en 10%-ig minskning, men redan efter fyra veckor kan den gå ner med 15% och efter tre månader med ungefär 20%. Så något man byggt upp under en lång lång tid går ner mycket fort då man inte tränar.

Inom fyra veckor tappar man styrkan. Det är kondisen som ryker först, sen styrkan. Hur snabbt muskelstyrkan dalar verkar variera mer mellan individer.

Inom åtta veckor börjar man bygga på sina fettdepåer. Det är också här som man själv kan börja märka att kroppen förändras. Det kan både handla om att se sig i spegeln och att man märker det på vågen. Det här kan ske även innan åtta veckor. Här verkar naturen lika omöjlig att hindra om man så är vanlig motionär eller elitidrottare. I en studie av tävlingssimmare som tog en paus på fem veckor då de tränade mindre visade sig öka med 12% i kroppsfett och märkte av det på vågen och midjemåttet.

Det hela talar mer än någonsin om att kroppen formas rätt snabbt efter vår livsstil. Att ta en paus i sin träning är ju en sak, men när det handlar om att sluta för gott är det bara att inse att man inte man leva på sina gamla meriter av inbiten motionär, kroppen kommer att formas efter sin nya vardag rätt så fort. Så en bra ledstjärna är att om man slutar med något, börja med något annat. Fysisk aktivitet är oerhört värdefull för hela vår kropp – styrka, kondis och mental status men även midjemåttet. Se det som en livsstil istället för en isolerad aktivitet.

Sen är det väl egentligen inte värre än att man kan börja träna igen förstås!























Spa