Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!
11 respektive 25/5

MAJ
Tisdagen den 21/5 kl 16:00-17:30

JULI
11-14/7 Stockholm




Välj doch inte praliner i första hand, välj kallpressad choklad full av näring!
Mörk choklad varje dag
Kakaobönan är, och om detta har Wellnessguide skrivit i tre år nu, världens nyttigaste frukt. Detta mätt i antalet antioxidanter, mineraler och antalet nyttiga ämnen per gram. Komplexiteten i frukten bidrar till en gynnsam ämnesomsättning. Och detta till den milda grad att forskare har funnit samband med normalvikt och regelbundet chokladätande!

En ny studie från University of California, San Diego, visar att ämnesomsättningen i kroppen gynnas av regelbundet chokladätande.

1 000 personer i åldrarna 20 - 85 år undersöktes. De som åt choklad regelbundet hade lägre Body Mass Index (BMI), än de som åt sällan eller aldrig.

Rönen höll mot kontroll av kosthållning i övrigt och grad av motion.
En hypotes till det lite oväntade resultatet kring vikten, är att det är katechinet i kakaon som bidrar. Separata försök med katechin har visat sig skapa viktminskning...

Wellnesspatrullen har som sagt följt frågan i tre år. Under hela denna tid har jag ätit en bit choklad morgon, middag och kväll. Vikten var tidigare mer som en jo-jo för mig, nu är den stabil på en nivå 5 kg under när jag började äta denna choklad varje dag.

Ok, det kan vara katechinet i fråga om vikten. Men när det gäller hjärt-kärlhälsa, så handlar det enligt ett flertal studier om epikatechin! Som sagt choklad innehåller många olika näringsämnen som vart och ett kan bidra till hälsa på olika sätt. Men säkert är det även komplexa samband som gör att kakao använts för hälsa, energi, sexualdrift och mod i över 3 000 år!

Det handlar naturligtvis om mörk choklad. Mjölkchoklad innehåller för mycket socker i relation till den eftersökta mängden kakao. Men för att vara säker på hälsoaspekten rekommenderas kallpressad, mörk choklad. Då är det mesta av näringen kvar!

http://video.ca.msn.com/...
Chocolate May Help Lower BMI | NBC San Diego























Spa