Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!
11 respektive 25/5

MAJ
JULI
11-14/7 Stockholm




Vilken slags information lutar sig kostrådgivaren emot? Vilket läkemedelsbolag sponsrar den som rekommenderar en viss medicin?
Livsmedelsverket fel ute?
Dietister och talespersoner för Livsmedelsverkat verkar vilja samla sig för en ny folkhälsokampanj. Skälet är att vi äter för mycket mättat fett och för lite nyckelhålsmärkt mat.

Livsmedel med nyckelhål ska uppfylla ett eller flera av följande villkor enligt Livsmedelsverket:
· mindre eller nyttigare fett
· mindre socker
· mindre salt
· mer kostfiber och fullkorn
Detta jämfört med andra livsmedel av samma typ.

Denna rekommendation är modifierad. Men kanske för sent. Folket börjar misstro fettsnål, onaturlig mat. Margarin ratas för smör och Becel verkar vara genomskådat som en kolesterolbluff. Eller vad sägs om fettfritt fett, som Becel marknadsförs med i USA.

Det är fortfarande den första punkten om fettet som en den problematiska i LIvsmedelsverkets rekommendation. Bakom den lurar det "onda" kolesterolet och mättade fetter, enligt den officiella synen. Råden har varit tydliga i decennier: ät inte animaliskt fett, då det är mättat. Koncekvensen blir att äta mer kolhydrater istället...

Men trots 30 år av mindre fett och framför allt, mindre mättat fett i maten, fortsätter svenskar och hela västlandet att gå upp i vikt och dra på sig den största folksjukdomen – hjärt-kärlsjukdom. Det verkar vara något annat än fett som spökar. Det som i alla fall spökar för dietisterna är den franska paradoxen. Hur kan fransoserna vara så pass smala och friska med tanke på allt mättat fett de äter?

Få forskare har bemödat sig att grundligt och sakligt gå igenom den forskning som fett- och kolesterolkrigarna lutar sig emot. De som har gjort det, senast Docent Ralf Sundberg, genomskådar forskningsfusket.

Kommersiella krafter ligger bakom skicklig marknadsföring för både läkemedel och viss typ av mat. Den enda officiella broms Sverige verkar ha för att inte lura en hel befolkning, är SBU – Statens beredning för medicinsk utvärdering. SBU genomskådar också myterna, marknadsförda som sanningar både läkare och dietister har ”köpt”.

Kolesterol bidrar till stabilitet hos fetter i cellernas membran. Allt utbyte mellan cellerna sker i dessa höljen som består av mättade fetter och kolesterol. Detta är naturvetenskap. Alla fetter som människokroppen behöver för att fungera är per definition animaliska. Och kära läsare, även om vi ibland vill förneka det - vi är djur och våra celler producerar och behöver mättat fett för att kunna fungera.

Fett från djur har dock under de senaste 20 åren betraktats som en direkt orsak till blodproppar och hjärtstillestånd. Nu avslöjar amerikansk forskning från Harvard University att fettet inte är så farligt trots allt.

Forskarna har tittat närmare på en rad studier av det mättade fettets betydelse för hälsan. Till deras stora förvåning har de inte hittat något samband mellan intaget av mättat fett och risken för att utveckla blodproppar eller hjärt-kärlsjukdomar.

Och som sagt, Ralf Sundberg har avslöjat forskningsfusket i boken med samma namn. Hur det gick till när en ”hel värld” förts bakom ljuset i livsviktiga frågor. I USA införs nu en ny lag om att alla företag måste redovisa sina utbetalningar till läkare och deras institutioner. Bland annat har nyckelpersoner – forskare och läkare med kända namn – fått bra betalt för att stå för forskning de inte deltagit i.

15 – 20 år efteråt har delresultat från avgörande forskning kring fetter och kolesterol publicerats. Skälet är att dessa resultat bland annat visar att hjärtsjukdomar ökar när kolesterolhalten i kroppen minskar…

Wellnessguide återkommer med artiklar kring forskningsfusket och rekommenderar dietister och alla sakkunniga på Livsmedelsverket att läsa Docent Ralf Sundbergs bok!

Men vi vill redan nu bidra med grundläggande biokemi och fysiologi:

• Cellerna behöver mättat fett och kolesterol för att kunna kommunicera. För lite kolesterol och fett leder till att funktionen blir nedsatt. Ännu mindre och cellen dör.

• Kolesterol i maten höjer inte kolesterolvärdet i blodet. Ät alltså gärna ägg, men produkter som Becel verkar vara överflödigt...

• Kolhydrater höjer blodsockret och utsöndringen av insulin. Detta hormon blockerar nedbrytning av fett i kroppen. Samma hormon ser till att kolhydraten, i sin nedbrutna form glukos, lagras som fett i kroppen.

• Fett som äts utan större tillskott av kolhydrater, bryts ned i kroppen och används som bränsle. Detta gäller även lägrat fett i vävnaderna.
Forskningsfusket av Ralf Sundberg























Spa