Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


Hört talas om glykering?
Nej, tänkte väl det. Men lägg ordet på minnet om du är en av dem som vill hålla din hy spänstig och slät så länge det bara går. Slapp hud och stela muskler kan nämligen vara tecken på att det sker en hög grad av glykering i din kropp. Boven heter socker och andra kolhydrater.

Glykering är vad som sker när glukos (blodsocker) reagerar med proteiner såsom kollagen, ett av de mest känsliga proteinerna som bland annat fungerar som hudens stödjevävnad. Glykering ändrar strukturen på proteinerna och påverkar deras funktion och livslängd negativt.

I unga år består cirka sjuttio procent av huden av kollagen. Sedan minskar kollagenmängden med tio procent per tioårsperiod. En kost rik på socker och andra kolhydrater resulterar i ett onödigt högt och pendlande blodsocker. Det kommer att leda till att kollagenet bryts ned snabbare, vilket gör att huden får linjer och blir rynkig i förtid. Mat som snabbt omsätts till socker i blodet frigör också fria radikaler som inflammerar och bryter ned cellväggen, som då tappar sin form och elasticitet.

Glykering kan också bidra till en rad olika sjukdomar, och är alltså bra att hålla i schack även av detta skäl.

Fem tips för att hålla blodsockret, och därmed glykeringen, på en hälsosam nivå:

1. Undvik att äta snabba och medelsnabba kolhydrater på fastande mage. Består ditt mellanmål ofta av en macka, bulle och/eller söt frukt? Satsa då hellre på keso, nötter eller varför inte ett kokt ägg eller två?

2. Om du ofta äter ute; börja inte måltiden med bröd och måltidsdryck (läsk/juice/öl) om du sedan behöver vänta något på huvudmåltiden, då detta blir just snabba kolhydrater på tom mage.

3. Undvik att äta stora portioner av kolhydratrik mat som pasta-, ris- och potatisrätter. Ät hellre en större andel av protein, fett och fiberrika grönsaker – då protein, fett och fibrer inte höjer blodsockret och därmed hämmar kolhydraternas blodsockerhöjande effekt.

4. Se till att ha bra mat tillgänglig och ät innan du hunnit bli vrålhungrig, då det annars är lätt att ta till en ”quick-fix” – stoppa snabb energi i munnen när hjärnan fort behöver ha näring och skriker efter fett och socker. Lösningen är planering, att inte hoppa över måltider och att äta på regelbundna tider.

5. Har du liksom jag en sweet tooth, och klarar bara inte ett liv utan sötsaker? Ät då dessa sötsaker som dessert efter måltiden, eller timmen efter träning då det glukos som bildas direkt tas upp som energi av cellerna.

Exempel på snabba och medelsnabba kolhydrater är socker, bröd, kakor, bullar, sötade drycker, sötade yoghurts, frukt, desserter, pasta, ris, potatis, cous cous, bulgur etc. Det går fort för dessa kolhydrater att spjälkas till glukos i magsäcken vilket leder till en hastig blodsockershöjning. Hur mycket det höjs och hur fort det går, är beroende av hur stor mängd kolhydrater du äter och måltidens sammansättning.

KÖP DINA KOSTTILLSKOTT PÅ EKOBUTIKEN.SE: http://www.ekobutiken.se/...























Spa