Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!
11 respektive 25/5

MAJ
JULI
11-14/7 Stockholm




Välj äpplena. Det andra är aj,aj! Foto: TM
Håll blodsockret på jämn nivå
Hjärnan tycks dessutom fungera bättre om blodsockret inte stiger för snabbt. Vitt bröd får därmed nya varningsklockor att ringa. Det höjer blodsockret för högt, och det gynnar inte vår prestationsförmåga, säger Anne Nilsson, som är forskare vid Lunds universitets Antidiabetic Food Center, till Dagens Nyheter.

Såväl korttidsminne som uppmärksamhet och koncentrationsförmåga ökade med fiberrikt bröd

Det ena testet undersökte arbetsminnet, det vill säga korttidsminnet. Det andra testet undersökte koncentrationsförmåga och uppmärksamhet. Forskarna såg att resultaten blev betydligt bättre när deltagarna hade ätit det fiberrika brödet. Skillnaden blev som störst ungefär två timmar efter frukosten.

Kolhydraterna i fiberrika livsmedel ger en långsam och långvarig höjning av blodsockret.























Spa