Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


Groddar är mycket lättsmält och är högkvalitativ näring
Jag träffade Lena på en kurs för en tid sedan som delade med sig av hur hon blev intresserad av näringsrik mat. När hon växte upp var standardmaten i hennes hem fiskpinnar, korv och blodpudding, hon tyckte att maten var ganska tråkig och bad sin mamma om att få grönsaker till. Mamman svarade: Om du vill ha grönsaker får du köpa dem själv, du har månadspeng!

Lena tyckte att grönsaker var dyrt och ville inte lägga sin månadspeng på dem, men däremot upptäckte hon groddning. Hon köpte olika sorters frön och började grodda istället. Det var mycket billigare, hon tyckte att det var gott utan kanske att på den tiden fundera så mycket på nyttigheten med dem.

När hon sen började på universitet och inte hade en så bra ekonomi var groddar en stor del av hennes kost. Jämför det med många studenter som äter nudlar för att leva billigt.

Du kan grodda frön, linser, bönor, säd, bovete, quinoa med mera. Något som har blivit en favorit hemma hos oss är groddade gröna linser. De har en lite besk men samtidigt mild smak, de är otroligt lätta att grodda och ger en bra mättnadskänsla. Svarta bönor och mungbönor är också lätta att grodda, de svarta har en ännu mildare smak än de gröna linserna.

Vill du testa att grodda så kan du göra så här:

Ta en helt vanlig burk utan lock av glas eller plast. Lägg i linserna eller bönorna, häll på med vatten så att du har ungefär tre gånger så mycket vatten som bönor. De kommer att suga i sig vatten och svälla så de behöver plats för det. Låt dem ligga i vatten över natten, häll sen bort vattnet och skölj dem.

Från och med nu ska de inte ligga i vatten utan de kan ligga kvar i burken med fukten kvar från sköljningen. Nu behöver du inte göra mer än att skölja dem morgon och kväll. Dag två tycker jag att de är som bäst, efter det kan du förvara dem i kylen. Då växer de mindre snabbt, även fast de fortsätter att växa.

Om du vill äta groddar men inte tycker om smaken kan du göra en god dressing och hälla över. Därför ska du nu få ett recept på dressing.

Apelsindressing
• 2 dl juice pressad från apelsiner
• 1 msk finhackad ingefära
• 1 msk linfröolja
• 1 tsk tamari
• 1 ½ tsk juice från lime
Blanda allting i en skål, vispa runt ordentligt tills allt är ordentligt blandat. Häll över groddar eller en sallad.

Spa