Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!
FEBRUARI
Öppna träffar hela vårterminen

14/2 09.30-16.30

16/2 17.30 - 18.30

22/2 18.00-20

APRIL
17/4 kl 18.00 - 21.00




Ät lite men regelbundet om du vill ha friska blodkärl och et långt liv!
Godnatt utan choklad
Att arbeta i skift med oregelbundna arbetstider kan slita på kroppen. Nattarbete motverkar till exempel vår naturliga dygnsrytm och ökar risken för bland annat hjärt-kärlsjukdomar, skriver Dagens Nyheter.

Nu har sydkoreanska forskare undersökt om antioxidanten flavanol, som finns rikligt i till exempel kakaobönan, kan skydda mot kärlproblem. Forskarna delade upp fyrtio friska, nattarbetande sjuksköterskor i två grupper. Den ena gruppen fick äta ungefär en halv chokladkaka tre nätter i följd. Forskarna mätte bland annat blodfödet i olika kärl både före och efter nattpasset, enligt DN.

De som hade ätit den mörka cho­kladen hade bättre blodflöde i sina kärl än de andra, visar den ännu opublicerade studien. Förklaringen tros vara att antioxidanter som flavanol i choklad skyddar mot skador på kroppens celler, bland annat de celler som täcker insidan av blodkärlen, refererar DN.

Det gör att mycket kväveoxid kan tillverkas i blodkärlen. De blir elastiska och det leder till ökat blodflöde och lägre blodtryck.

– Om personalen på lastbils­fabriken i Oskarshamn tog till sig den här kunskapen skulle jag kanske få mindre att göra, säger Joep Perk, som är hjärtläkare vid Oskarshamns sjukhus, till DN.

Den nya studien presenteras på den europeiska hjärtkonferensen som pågår på Stockholmsmässan. Nya chokladrön väntas.























Spa