Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


Ett slag för träning med vikter
Det spelar ingen roll om man använder fysiska vikter eller sig själv, det är träning med motstånd som visat sig vara viktigare än man tidigare trott.

Det går väl nästan att påstå att all fysisk aktivitet är bra för hela kroppen - på många olika sätt. Ett aktivt liv är viktigare än aktiviteten man väljer, för aktiviteten i sig måste vara rolig och kännas motiverande för att vi ska få in den i våra liv. Däremot har det visat sig att träning med vikter är mycket viktigare för den basala hälsan än man tidigare trott.

Styrketräning handlar inte bara om att bygga stora muskler. Det kan det göra, men det kan också vara det bästa och effektivaste sättet för att behålla sin fysiska förmåga och kapacitet livet ut. I en artikel på times.com intervjuas en expert inom träningsvetenskap (exercise science). Han heter Brad Schoenfeld och är assisterade professor på New York City´s Lehman College. Shoenfeld har under de senaste 30 åren publicerad ett trettiotal akademiska rapporter om träning med motstånd/vikter.

Hälsoperspektivet med styrketräning är att den belastar ben, muskler, senor och ligament. Det är i själva belastningen stora saker sker.

Benmassan minskar naturligt över tid. När man är ung balanseras nedbrytning av att det bildas ny benmassa, men senare i livet är förlusten av benmassa större än nybildningen. Att nå dit går fortare om man är stillasittande och det gäller även kvinnor som passerat klimakteriet. Processen leder så småningom till svagheter i skelettet.

Det är här styrketräningen kommer in. Schoenfeld berättar att styrketräning motverkar förlusten av benmassan genom att stimulera bildandet av celler som bygger ny benmassa. Man kan delvis få samma effekt av konditionsträning, exempelvis löpning, i den nedre delen av kroppen, men styrketräning är det lättaste sättet att få det att ske i hela kroppen.

I den nyaste forskningen har det dessutom visat sig att man inte behöver lyfta tunga vikter för att bygga muskler och få alla de goda effekterna med benmassan. Det räcker med lätta vikter. Istället handlar det om att lyfta tills musklerna är nära att ge upp av trötthet, oavsett hur stor belastningen i fråga om vikt är. Om man håller på att rehabilitera sig efter en skada, om man har ledbesvär eller om man är äldre kanske man inte orkar lyfta så tungt men kan ändå få ut samma effekt.

Med styrketräning kommer även fler hälsofördelar. För människor med diabetes, både typ 1 och 2, så kan styrketräning hjälpa till att kontrollera svängningar i insulinet. Anledningen är att muskler använder blodsocker som energi, ett behov som ökar under ett träningspass och en tag därefter.

Artikeln på time.com berättar om att det finns kopplingar mellan styrketräning och en massa andra goda effekter: minskad inflammation, förbättrat fokus och kognitiva funktioner, bättre balans, mindre ångest och bättre välbefinnande.

Källa: http://time.com/...























Spa