Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


Det där med transfetter
Nu är det 50+ kvinnorna och fett som är i fokus, då den största studien kring kvinnors risker för stroke just slutförts. Fett som fett kan man tänka när man ser över sin kost och studien har tittat brett på alla fetter, men kommit fram till att det är transfetterna som påverkar vår hälsa sämst.

Tidningen Time berättar om den stora undersökningen av drygt 87 000 kvinnor i åldern 50-79. Innan klimakteriet är det känt att kvinnor löper en lägre risk för stroke än män i samma ålder, även om riskerna ändras då kvinnor lider av övervikt eller andra hälsoproblem. Efter klimakteriet försvinner kvinnornas fördel och därför är denna grupp nu intressant.

Artikeln berättar hur kvinnorna delades in i fyra grupper baserat på hur mycket fett de åt dagligen och sedan studerades under sju år för att se hur många som drabbades av stroke som orsakats av igentäppta blodkärl i hjärnan. Den gruppen som åt mest fett fick i sig 95 g fett om dagen, de som åt minst 25 g. Efter att ha tagit hänsyn till andra faktorer som vikt, rökning, träning och så vidare, kunde forskarna konstatera att de som åt mest fett löpte 44% större risk att få stroke jämfört med de andra. De kom också fram till att riskerna ökade dramatiskt (med 30%) för de kvinnor som åt mest transfetter.

“Vi måste titta på innehållsförteckningen på den mat vi köper”, säger läkare Emil Matarese, en av recensenterna av studien till Time. ”Det är ett enkelt sätt som vilken kvinna som helst, särskilt de som passerat klimakteriet, kan förbättra sin hälsa. Att bara undvika friterad mat kan få en stor betydelse.”

’Transfetter’ eller ’härdat fett’, har vi hört många gånger, men vad är det egentligen? Kort och gott handlar det om naturliga fetter kontra härdade fetter, då man i en process ändrar fettets egenskaper så att det exempelvis får längre hållbarhet. De naturliga transfetterna som finns i mjölkprodukter är inte samma sak de är snarare nyttiga. Många drar även mättat fett över samma kam men där menar många att naturligt mättat fett inte alls behöver vara farligt. Det är en förvirrande diskussion där ojämförbara saker jämförs. För den som vill se svenska producenter som ersatt de härdade fetterna med något bättre, kan gå in på Sveriges Konsumenters samverkans hemsida och läsa på den Gröna listan. Det finns också en Svart lista över de produkter tillverkare håller fast vid transfetterna.

Här är länken till Gröna listan : http://www.konsumentsamverkan.se/...

Här är länken till Svarta listan: http://www.konsumentsamverkan.se/...

Senaste inläggen
Ni hänvisar till vår hemsida om produkter med transfetter. Tack för det, men vi vill förtydliga att svarta lista omfattar produkter med "härdade och delvis härdade" fetter. En del kan alltså vara fria från transfett då de är fullhärdade, men all härdning skapar en massa otrevliga ämnen, varför det är härdning i sig man ska undvika. Det ska vara märkt som "härdade fetter" även om det är fullhärdat. Så kan vi undvika dem och slutar vi konsumenter att köpa så slutar fabrikanterna snart helt att använda dessa fetter. Det är vi konsumenter som kan påverka!

Kommentera artikeln 
Namn: 
Kommentar: 
Ordverifiering: 
Skriv in de tecken du ser på bilden nedan.
Spa