Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


Därför är kall sommarmat hälsosammare
Kalla maträtter på sommaren är enkelt, gott och svalkande. Och för dig som tänker på att äta hälsosam kost, med långsamma kolhydrater och lågt GI, är kalla kolhydrater en vinnare.

Kokt potatis, pasta och ris räknas till medelsnabba kolhydrater med ett GI på mellan 70 och 90. Men det finns ett sätt att få dem långsamma och sänka GI-värdet – nämligen att kyla ner dem, vilket är passande nu när sommarvärmen infinner sig.

Glykemiskt Index, GI, är ett mått på hur snabbt blodsockret stiger efter att du ätit. Äter du enbart snabba kolhydrater vid en måltid stiger blodsockret snabbt. Långsamma kolhydrater innebär att det tar längre tid för kroppen att ta upp energin, som också varar längre. Mättnaden håller i sig och det dröjer alltså längre tid innan du blir hungrig eller sugen igen.

Generellt mår man bättre med en stabil blodsockernivå och på sikt minskar du också risken för olika sjukdomar. Främst då det insulin bukspottkörteln producerar och skickar ut i blodet för att sänka blodsockret är fettbildande, vilket kan leda till fetma och hjärtkärlsjukdomar. Samt att cellreceptorererna som reagerar på insulinet så småningom kan tröttas ut, om kosten innehåller alltför mycket snabba kolhydrater, vilket kan leda till typ 2-diabetes.

När stärkelsen i kolhydratrika livsmedel som potatis, pasta och ris kyls ned så ändras strukturen, det vill säga hur molekylerna är uppbyggda. En stor del av stärkelsen omlagras till så kallad resistent stärkelse. Molekylkedjorna blir längre och tar längre tid för kroppen att bryta ner. Resultat – kolhydraterna får ett lägre GI.

Kolhydrater som kylts ned höjer alltså blodsockret långsammare än vad nykokt potatis, pasta och ris gör. Detta gäller även om kolhydraterna värms upp igen. Har de en gång kylts ner förändras inte strukturen åter.

Det finns tillfällen då det kan vara bra att äta snabba kolhydrater, exempelvis efter ett hårt träningspass. Det gäller framför allt om du tränar ofta, tre gånger i veckan eller mer, och behöver snabb återhämtning inför nästa träningspass. I någon timme efter ett träningspass är "dörrarna" till muskelcellerna öppna och tar tacksamt emot alla kolhydrater som under matsmältningen omvandlats till blodsocker.

Insulin, som i vanliga fall hjälper till att "öppna" cellerna och slussa in blodsockret, behövs därför inte direkt efter ett träningspass. Den goda effekten, insulinkänsligheten, kvarstår dock i flera timmar. Ännu en anledning till att träning är så bra!

KÖP DINA KOSTTILLSKOTT PÅ EKOBUTIKEN.SE: http://www.ekobutiken.se/...























Spa