Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


Dans utmärkt träning
När man börjar fundera på saken lite närmre så är dans riktigt bra träning för så gott som hela kroppen – in- och utsida.

Det kan vara lite svårt att komma igång med dans särskilt om man har lite dåliga minnen från förr, men man får helt enkelt se det som en process. Speglarna, om det finns sådana, kanske man kan vänta lite med att titta i och kläderna man väljer ska vara bekväma snarare än snygga – i alla fall om det är träning man har på programmet!

En ny studie presenterad i ett livsstilssammanhang av American Heart Association säger just det vi kanske alla intuitivt vet, att dans är en utmärkt träningsform även om man är helt ur form och upp i åren. Det var en amerikansk studie som studerade äldre ”latinos” som när de inte tränat på många år gjorde enorma förbättringar i träningstermer när de gått med i en dansklass. För ”vetenskapen” var det en nyhet, dock inte för latinosen själva! Man har, enligt forskarna, helt enkelt inte studerat dansens inverkan på hälsa i större utsträckning tidigare.

För det är ju just det, när man är otränad och kanske även äldre – vilken typ av träning ska man börja med? I USA är den äldre gruppen latinos känd för att vara väldigt stillasittande. Kroniska sjukdomar som diabetes och högt blodtryck är vanligare förekommande bland dem än bland vita.

För att få fart på latinosen i studien valde man därför dansen som träningsform, hyrde in en dansinstruktör och skapade en dansgrupp. Det blev en blandning av merengue, cha cha cha, bachata och salsa.

57 stycken spansk-språkiga stillasittande personer kring 65 år fick ingå i ett fyramånaders-program. Några deltog i en dansklass två gånger per vecka och andra fick utgöra kontrollgrupp och ingå i ett utbildningsprogram om hälsa. Båda grupperna hade förbättrat sin fysiska status när träningsperioden kommit till sitt slut. Rörligheten hade förbättrats avsevärt för deltagarna i båda grupperna, men medan dansgruppen gick en sträcka på 400m 38 sekunder fortare än de gjort innan programmet började, förbättrade kontrollgruppen sig bara med 10 sekunder på motsvarande sträcka. Dansgruppen ”vann” alltså överlägset.

När man tänker lite friare på dans så täcks många dimensioner av välgörande moment in. Förutom rörelseterapin man får där många muskelgrupper involveras får man också konditionsträning – naturligtvis beroende på dans man väljer. Sen kan man väl dra in att det är en enklare form av musikterapi där bara en sak är att man förväntas försöka hålla takten till musiken. Musikterapi är ett mycket större område än så, men musiken kan få oss att komma både närmre oss själva och förbättra vår självkänsla.

Motoriskt är det en utmaning att dansa och man vet idag att inlärningen av nya motoriska moment i vuxen ålder ger makalöst bra effekter i hjärnan med nya hjärnceller och snabbare ”ledningsbanor” som följd. Koncentrationsförmågan får sig också en genomkörare, för det gäller att hålla tungan rätt i munnen när man ska få fötter och armar att gå ihop.

Om man har valt någon form av pardans ingår även taktil terapi dvs kroppslig beröring där tydligen den enklaste klapp på axeln ger positiva ringar på vattnet.

För inte så längesedan var gammeldans ett populärt inslag som fritidssysselsättning: Hambo, schottis, polka och vals. Det kanske inte involverar lika mycket höftrullningar som de latinska danserna men nog är det fysisk träning att röra sig runt i våra svenska klassiker också. Det gäller helt enkelt att hitta en musikform man rycks med av, övervinna lite inre motstånd och sen dra på sig dansskorna och rocka loss!























Spa