Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!
JUNI
Tisdag 5/6 kl 18.30-20.30

7/6

AUGUSTI
Seminarieledarutbildning

SEPTEMBER
Lördag den 22/9 kl 09.30-16




Choklad mot depression
Graden av chokladätande tycks kunna vara en måttstock på hur man mår. 335 gram choklad i månaden åt de personer i genomsnitt som var deprimerade. 238 gram åt de som låg humörmässigt i mitten och 153 gram choklad åt de som kände sig minst deppade.
Ingen större skillnad mellan könen.

Detta enligt amerikansk forskning som studerat sambandet mellan chokladkonsumtion och depression.

Forskare vid de båda Kalifornienuniversiteten San Diego (UC San Diego) och Davis (UC Davis) lät 931 personer, män och kvinnor, som inte använde antidepressiva medel redogöra för sin chokladkonsumtion. Det visade sig att ju större konsumtion av choklad, desto mer depressivt lagd var personen, skriver tidningen Los Angeles Times i sin nätupplaga.

Forskarna undersökte även om andra faktorer i dieten kunde knytas till sinnesstämning, som exempelvis koffein, fett och kolhydrater, utan att finna några samband. Det var enbart chokladkonsumtionen som gick hand i hand med humöret.

Andra studier har visat att choklad sätter fart på vissa kemiska substanser i hjärnan, som dopamin, ett ämne som skapar en känsla av njutning.

Men kemiskt lär effekten blott vara i tre minuter. Så rådet kan vara att äta små, små bitar med treminutersintervall!























Spa