Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


Bränn fett före frukost
Klockan ringer. Du stiger upp. Dricker ett stort glas vatten, tar på dig träningskläderna och ger dig ut. 45 minuters promenad i lagom tempo på fastande mage och du har de bästa förutsättningarna för att bränna fett. Prova så får du se!

Du förbrukar lika mycket energi under en morgonpromenad som om du skulle utfört aktiviteten på kvällen. Skillnaden är att ditt blodsocker är lågt, insulinnivån nästan obefintlig efter en god natts sömn och glykogendepåerna, där kolhydraterna lagras som energi, tar fort slut eftersom du inte ätit på många timmar.

Din kropp har inte något annat val än att börja ta från fettdepåerna och en procentuellt större del av den använda energin kommer därför att bestå av fett. Där har du förklaringen till att promenad på morgonkvisten ger en effektivare fettförbränning!.

Det gäller dock att ta det hyfsat lugnt. Inte så att du släpar fötterna efter dig, men det är lågt till medelintensivt tempo som gäller när du tränar på tom mage. Annars finns det risk för att du i stället bryter ner din kropp.

Har du inte möjlighet att stiga upp i ottan eller ork att träna före frukost på lediga dagar så deppa inte. För även en promenad på lunchen eller på kvällen kan göra så att du hamnar på energiminus totalt under dagen och du förlorar då i fettmassa i alla fall, även om fettförbränningen inte sker under just själva aktiviteten.

Många kroppsbyggare tar en proteindrink före morgon-promenaden för att minimera risken att bryta ner muskler.
För vanliga motionärer och otränade är det dock bättre att låta bli proteinet eftersom protein, liksom kolhydrater, höjer insulinnivåerna något vilket du vill undvika då det anabola hormonet insulin hämmar fettförbränningen. Det gäller särskilt mjölkprotein. Ofta promenerar kroppsbyggarna också bra mycket längre än 45 minuter.

Koffein har visat sig kunna öka fettförbränningen och vissa menar att det därför skulle vara en idé att dricka en kopp kaffe före promenaden. Av egen erfarenhet skulle jag dock inte ge det rådet.
Kaffe sätter ofta igång magen och är vätskedrivande, vilket gör att du går och längtar efter en toalett i stället för att kunna njuta av det du ser omkring dig och av möjligheten att starta dagen på detta uppfriskande sätt!

Tips:
- ett stort glas vatten före promenaden
- som du håller i ett medelintensivt tempo i 30 till 45 minuter
- med en ordentlig och väl sammansatt frukost som avslutning
- 3 till 4 gånger i veckan
- kommer att visa resultat!

KÖP DINA KOSTTILLSKOTT PÅ EKOBUTIKEN.SE: http://www.ekobutiken.se/...























Spa