Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


Bli en morgonmotionär
I semestertider finns det många som avverkar sin motion under svala morgontimmar. Men om du inte är sorten som studsar upp på morgonen, finns det ändå några enkla tips för hur man kan komma igång med en ny vana.

Under sommarmånaderna träffar man ofta på motionärer under tidiga morgontimmar. Det har mycket av semesterstämpel över sig och det är lätt att låta tanken spinna vidare till att de efter träningspasset går och köper färskt bröd för att sedan åtnjuta en lång frukost med tidning.

Det finns säkert många andra anledningar till att människor väljer att förlägga träningen på morgonen. Om man har semester kan man utnyttja de svala morgontimmarna särskilt om man har annat för sig på kvällen när det återigen blir motionsvänligt. Det kan också vara så att man är en morgonmänniska och helt enkelt upplever att man får en fantastisk början på dagen.

För det mesta ser det så skönt ut, men så fort jag sätter in mig själv i bilden så vet jag vilken nära-döden-upplevelse det är för min kropp att ge mig ut och springa så fort jag klivit upp på morgonen. Men om man ändå skulle vilja bli “en sån som joggar eller tränar på morgonen” hittade jag några tips som skulle kunna underlätta. Råden kommer från diverse experter i en artikel på Time.com - så här följer en enkel sammanfattning.

Ät rätt kvällen innan. Ja, just under semestertider kanske det inte är det man vill höra, men på sommaren äter de flesta ändå relativt lätt mat. Håll dig till magert protein, grönsaker och hälsosamma fetter och vänta minst 90 minuter med att gå och lägga dig efter middagen. Magen får då lite tid att smälta maten innan du går till sängs.

Beroende på hur tidigt du kommer att gå upp, beräkna så att du får tillräckligt med sömn och att du vaknar när kroppen är redo för det. De flesta hamnar någonstans mellan 7 och 8 timmar, men lyssna på din kropps inre klocka. Det blir enklare att vakna om man följer sin inre rytm.

Tänk på att begränsa användandet av något som har en skärm med blått ljus – mobiltelefon, surfplatta, dator, tv – innan sänggående eftersom det kan påverka din sömn till det sämre.

Hitta något att se fram emot med rutinen. Det kan vara något så enkelt som en ny spellista att lyssna på. Förmodligen kan det vara någon “morot” efteråt också, men att finna något motiverande med träningen slår säkert högre. Vi människor svarar bra på om vi kan finna något som motiverar oss. Den minsta lilla sak är välkommen. Det kan göra träningspasset så mycket enklare, till och med så att vi längtar efter att få börja att känna svettdropparna rinna nerför ryggen.

Om man kan hitta en god vän eller partner som antingen redan är en morgon-motionär eller som också vill blir en, kan det vara en enorm hjälp. Att planera något med någon annan gör det svårare att stänga av väckarklockan och somna om.

En annan hjälp är att planera morgonens aktiviteter redan kvällen innan genom att lägga fram kläder och skor om man ska ge sig ut och springa eller packa väskan om man ska ta sig en sväng till gymmet eller yoga-klassen.

En semester med morgonmotion kan ju faktiskt leda till att man tar med sig den även när man börjar jobba. En god vana kan bli till - om man vill bli “en sån som motionerar på morgonen”.























Spa