|
||||||||||||||||||||||||||||
|
Ät gärna fett men inte socker
– Forskningsresultaten tyder på att socker kan orsaka åderförfettning och leda till hjärt-kärlsjukdom. De nya rönen ger ytterligare stöd för att det är bra att dra ner på sockret, säger näringsforskaren Emily Sonestedt, doktor i medicinsk vetenskap vid Lunds universitet.
Wellnessguide har i tidigare artiklar klarlagt forskningsläget kring kolesterol. "Högt kolesterolvärde" är inte farligt i sig för hjärt-kärlhälsan. Hög risk för åderförfettning löper däremot de som har: - Låg nivå av ”det goda kolesterolet” HDL. - Hög nivå av triglycerider (fett i blodet). - Hög nivå av små och mellanstora partiklar av ”det onda kolesterolet” LDL. Större, "fluffiga" partiklar verkar inte påverka. Enligt studien, med 4 300 friska personer, äter personer med en skadlig blodfettsprofil mer socker än andra. I studien framkommer också att andra typer av kolhydrater samt fett inte har betydelse för blodfettsprofilen. Studien stödjer dessutom de redan kända rönen att ”det goda kolesterolet”, HDL, påverkas gynnsamt av att dricka måttliga mängder alkohol. Forskningen baseras på material ur Malmö Kost Cancer-studien. Emily Sonestedts forskningsteam fortsätter att forska kring olika orsakssamband, exempelvis huruvida det är sockerintaget som leder till en mer skadlig blodfettsprofil och hur människors olika arvsanlag kan spela roll för forskningsresultaten. Forskaren Emily Sonestedts nya resultat presenteras i den medicinska tidskriften British Journal of Nutrition. |
|
||||||||||||||||||||||||||